- Etusivu
- Yhteisömme
- Kalenteri
- TILAISUUDET
- Hanketapaaminen 6.6.2012 Tampere
- Kokemuksia kuntaliitoksista- tilaisuus 13.6.2012
- Maankäytön strateginen ohjaaminen- seminaari 24.10.2012
- MAL-aiesopimustyöpaja 11.9.2012
- Kasvusopimus/MAL-työpaja 23.11.2012
- Tulosseminaari 4.12.2012
- MAL-aiesopimusten seurantatyöpaja 25.3.2013
- Lievealueen rakentamisen ohjaaminen 6.6.2013
- Viihtyisä ja vihreä kaupunki 29.8.2013 Urban Mill
- Jouluseminaari 18.12.2013 Tampere-talo
- Maankäyttö kylissä - kyläsuunnitteluseminaari Salossa 22.5.2014
- Asemanseutujen vertaistyöpaja 14.5.2014 Tampereella
- Täydennysrakentamisen seminaari 28.5.2014
- MAL- ja Kasvusopimusmenettelyn työpaja 2.10.2014
- Kestävän kaupunkiliikenteen suunnitelmat Suomessa 8.10.2014
- JULMA skenaariotyöpaja 11.3.2015
- Asemat ja asemanseudut kaupunkikehittämisen solmupisteinä 26.3.2015
- Palvelujen saatavuus ja yhdyskuntarakenne, JULMA Workshop 21.5.2015
- Urban Zone III työpaja; Palvelu- ja keskusverkon muutokset vuoteen 2030
- Seudullisen asuntopolitiikan mahdollisuudet- seminaari 21.10.2015
- Kestävän kunta-ja kaupunkiliikenteen päivät 16.-17.9.2015
- Tasapainoilua-JULMA-hankkeen päätösseminaari 3.12.2015
- Elinvoimaiset asemanseudut workshop 28.1.2016 Bottalla
- Asemanseudut kaupunkien kasvun moottoreina-seminaari 19.5.16
- Kymppi-Moni seurantatapaaminen 20.6.2016 TRE
- STN:n BEMINE hankkeen Re-define Forum 31.8.2016
- Kaupunkiseutujen rooli kunta- ja maakuntauudistuksessa, 4.11.2016 Pankkisali
- Kohti resurssiviisasta yhdyskuntaa, INKA esittelyt Tampereella 27.10.2016
- BEMINE Foorumi 2: Evidenssistä päätöspolkuihin Musiikkitalolla 30.3.2017
- Bisnestä oikeille paikoille seminaari Seinäjoella 15.5.2017
- Tulevaisuuden kaupunkiseudut tulostyöpaja 14.6.2017 Tampereella
- Asemanseudut 2017 - seminaari 7.6.2017 päärautatieasema
- Kestävien liikkumispalvelujen foorumi 25.9.2017 Messukeskus
- Suomi kaupungistuu! Kaupungistuuko Suomi? BEMINE ja URMI hankkeiden yhteiskehittelyfoorumi Kellohallilla
- Raideliikenne luo maankäyttöä seminaari 29.11.2017 Tampereella
- Tulevaisuuden asuntotuotannon suunnittelu - seminaari 13.12.2017 Arthurissa
- BEMINE Foorumi Kaupunkiseudut kartalle 13.3.18 Helsingin Kalasatamassa
- BEMINE esittely ja keskustelutilaisuus TEM:ssä 19.6.2018
- HYMY workshop kaupungeille ja -seuduille Tampereella 31.8.2018
- Ikäystävällisten asuinalueiden kehittäminen 27.9.2018 Paasitornissa
- SPARRAUS
- Urban Zone-kiertue, Oulun seutu
- Urban Zone-kiertue, Vaasan seutu
- Urban Zone-kiertue, Ylä-Savon seutu, Iisalmi
- Urban Zone-kiertue, Turun seutu
- Urban Zone-kiertue, Joensuun seutu
- Liikennetutkimusseminaari & UZ, Tampereen kaupunkiseutu
- Strukturplaneworkshop, Jakobstadsregionen 4.12.13
- Iisalmen vanhusasumisen työpaja 12.12.13
- Yritysvuorovaikutus-työpaja 1, Kotkan-Haminan seutu, 10.12.13
- Vaasan seudun elinvoimastrategian starttityöpaja 30.1.2014
- Vasaregionens livskraftsstrategiarbete inleds 30.1.2014
- Yritysvuorovaikutus-työpaja 2, Kotkan-Haminan seutu, 13.2.2014
- MAL-sparrning i Jakobstadsregionen 21.8.2014
- Tampereen kaupunkiseudun seutusparraus; Asuminen seudullisena kysymyksenä
- Joensuun seudun maankäytön yhteistyö maakuntakaavassa, työpaja 29.9.2014
- Karhukuntien seutusparraus 5.11.2014; rakennemallin uudistaminen paikkatietopohjaiseksi
- Palveluasumisen kehittämispäivä Iisalmessa 20.11.2014
- Asemasta virtaa! Keskustakehittämisen iltapäivä Kouvolassa 2.12.2014
- Oulun seudun rakennemallin tavoitetilaisuus 11.12.2014
- Älykäs Kajaani 6.5.2015 Oulussa
- Lappeenrannan asemanseudun kehittämisen työpaja 8.6.2015
- MAL-verkostopäivä Iisalmessa 3.9.2015
- MAL-verkostopaja Jyväskylässä 30.9.2015
- Tampereen kaupunkiseudun MAL Sidosryhmäfoorumi 2.10.2015
- Hyvän asumisen mallit kehittämispäivä Iisalmessa 26.11.2015
- Seutuyhteistyön suuntaviivat Oulun seudulle 2.3.2016
- Kajaani-Sotkamo Rakennemallin tavoitetyöpaja 21.1.2016
- MAL-GIS: Yhteiskehittelytyöpaja 10.1.2017 Tampereella
- HANKKEET
- RAJATON - hankkeen loppuraportti
- Vyöhykesuunnitteluhankkeen loppuraportti
- Asumisen hankkeiden kartoitus
- Maapaikka-hankekokonaisuus
- Yritysvuorovaikutuspilotit
- ENDURANCE - Kestävän kaupunkiliikenteen verkostohanke
- Seudullisen paikkatiedon kehittäminen, Tampereen kaupunkiseutu
- JULMA, Maankäyttö, asuminen ja kestävä julkinen talous
- Urban Zone III
- Verkoston arviointi 2015
- HYMY-selvitys 2018
- Materiaalit
- Blogi
- JULKAISUT
- ARKISTO
MAL-blogi
MAL-aihepiiriä, verkostoasiaa ja muuta mielenkiintoista - lue meitä!
Arkisto
Yksi kirjoitus
Kirjoitukset ajalta: maaliskuu 2013
Asumisen näkökokohtia osana MAL-työtä
Perjantaina 1. maaliskuuta 2013 |Laajasti katsottuna asumisen yhteensovittaminen maankäytön ja liikennejärjestelmien suunnitteluun on merkittävä yhteiskunnallinen kysymys. Asuminen liittyy kiinteästi alueiden hyvinvointiin, kasvuun ja elinkeinoelämän kehittymisedellytyksiin. Pääkaupunkiseudulla jopa pohjoismaalaisittain kallis asuminen haittaa jo seudun elinvoimaisuutta ja myönteistä kehitystä.
Maankäytön, asumisen ja liikenteen yhteensovittamisessa sekä seudullisessa strategisessa suunnittelussa maankäyttö ja liikenne ovat "pärjänneet" hyvin ja näitä kahta teemaa on käsitelty tutkimuksissa, mediassa, maakuntasuunnitelmissa, kuntien yhteistyöelimissä ja kuntien välisissä sopimuksissa laajasti. Asuminen ja asuntopoliittinen näkökulma sen sijaan on helposti jäänyt tarkasteluksi ARA-tuetusta vuokra-asuntotuotannosta, erityisryhmistä, energiatehokkuudesta ja yksittäisten kiinteistöjen hiilijalanjäljistä ja muista yksityiskohdista. Kokonaisnäkemys jää ohueksi tai se tuntuu puuttuvan kokonaan. Helposti myös heidän, joilla on "A":sta jotakin sanottavaa, ääni hukkuu liikenneinvestointilistojen ja infranäkökulman alle. Toisaalta uudet sopimusmenettelyt ovat tuoneet asumisen ja asuntopolitiikan kipukohdat sosiaalipuolen huolenaiheista kaupunkien ja kuntien strategisen päätöksenteon ja kehittämispolitiikan kohteeksi.
Suurten kaupunkiseutujen ja valtion välisten maankäytön, asumisen ja liikenteen MAL aiesopimuksilla (Oulun seudulla edellisten lisäksi myös palvelujen ja elinkeinojen eli MALPE) pureudutaan sekä sisällölliseen että alueelliseen yhteensovittamisen ongelmakohtiin. Tavoitteena on saavuttaa seudullinen konsensus ja neuvottelutulos maankäytön, asumisen ja liikenteen pelisäännöistä ja keskeisistä toimintojen sijoitteluperiaatteista koko seudun mittakaavassa. MAL-aiesopimuksia on solmittu Helsingin ja Turun seuduille (2012-2015) sekä Tampereen kaupunkiseudulle jo toistamiseen (aiesopimus II, 2013-2015). Oulun seudun (2013-2015) aiesopimus on valmisteluvaiheessa ja edennee allekirjoitusvalmiuteen huhtikuun alkuun mennessä.
A-tarkastelu vaihtelee MAL-aiesopimuksittain mm. siihen onko painopiste uusissa asuinalueissa, täydennysrakentamisessa, liikennevyöhykkeiden ja asumisen yhteensovittamisessa vai kohtuuhintaisen asumisen seudullisessa tarkastelussa. MAL-suunnittelun nykyisenä asumiseen liittyvänä kysymyksenä nousee esille mitä olemassa olevalle rakennuskannalle, asuinalueille ja erityisesti lähiöille tulisi tehdä? Miten eriytymiskehitys loivennetaan tai estetään kokonaan? Voidaanko esim. kiinteistöjen ja asuinalueiden sijoittelulla ja sekoittamisella (mm. lisätä eri omistusmuotoja täydennysrakentamisella vuokra-talovaltaisille alueille, parantamalla palveluita (ml. koulu-, terveys- ja sosiaalipalvelut) muuttaa kehityksen suuntaa? Entä väheneekö eriytyminen verkostokaupungin palvelukeskittymien ja liikenneyhteyksien kehityshankkeiden myötä? Myös uusien asuntoalueiden suunnittelussa tulisi em. asiat huomioida jo valmiiksi, ennen ongelmien ryöpsähtämistä esille. Jonkinlainen ennakkoanalyysi olisi suunnittelulle eduksi.
Toinen kysymys on miten saavutettavia olemassa olevat alakeskukset ja asuinalueet ovat? Tai toisinpäin, miten saavutettavissa keskeiset työpaikka-alueet ja palvelukeskittymät ovat asuinalueiden näkökulmasta? Vahvistaako tehostunut joukkoliikenne segregaatiokehitystä vai toimiiko se eheytyvän kaupunkirakenteen peruselementtinä? Mikä on esim. renessanssin kokeneen raideliikenteen rooli asuinalueiden kehittämisessä ja uusien alueiden suunnittelussa, muuallakin kuin Helsingin seudulla? Lisääkö sujuva raideliikenne kaupunginosan houkuttelevuutta vai karkottaako se autolliset taloudet vaikkapa kadunvarsipaikkojen puutteen ja tiiviin rakenteen vuoksi? Myös uusien asuinalueiden suunnittelussa liikkuminen/ saavutettavuus ovat tärkeällä sijalla.
Kolmas kysymys on, miten ulottaa seudullinen tarkastelu perinteisempään valtio-kunta-taloyhtiö/rakennuttaja - ketjuun tai sen rinnalle? Miten saavuttaa seudullisesti kohtuullinen asumisen kompromissi elävän ydinkeskustan, keskuskaupungin lähiöiden ja kehyskuntien "uuskartanoiden" ja puutarhakaupunginosien välillä? Maaliskuun 2012 Verkostotilaisuudessa yhtenä teemana oli asuntopoliittinen tulokulma MAL-työhön. Tässä keskustelussa esille nousivat täydennys- ja tiivistämisrakentamisen haasteet, olemassa olevien asuinalueiden kehittäminen sekä kuntien rajat ylittävät tiiviit asuinalueet (usein keskuskaupunki-kehyskunta asetelmana). Nyttemmin esille ovat nousseet täydennysrakentamisen hyvien mallien esittämisen tarve ja vuoropuhelu kaupunkien kesken, tutkimus- ja selvityshankkeista oppiminen sekä maankäytön ja asumisen yhteensovittamisen hyvät käytännöt. Viime mainittuun liittyy voimakkaasti seudullisten käytäntöjen hahmottaminen ja tunnetuksi tekeminen sekä asumisen ammattilaisten että maankäytön suunnittelijoiden vuoropuhelu.
MAL-verkosto järjestää joukon "A"-han keskittyviä tilaisuuksia ja tuo asumisen asiaa muutoinkin esille entistä painokkaammin vuoden 2013 työssään. Jotta tilaisuuksiin saadaan uutta näkökulmaa sekä asumisen asiantuntemusta, järjestetään ne yhteistyössä suomalaisten asumisen kehittäjien kanssa; Asumisen Osken (Culminatum), valtioneuvoston Asuinalueiden kehittämisohjelman koordinaation (YM, ARA), tutkijaryhmien sekä Kuntaliiton, jäsenseutujen, rakennuttajien ja kolmannen sektorin asiantuntijoiden kanssa.
Tulevia tilaisuuksia ohjelmineen ja taustatietoineen voi hakea verkoston nettisivuilta Kalenterisosiosta sekä Seminaarit-otsakkeen alta.
Ei kommentteja